Help! Ben ik overspannen of burn-out?

Je hoort het de hele dag om je heen: ik heb het druk, ik heb zoveel stress, volgens mij ben ik burn-out. Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die óf burn-out denkt te zijn of iemand kent die burn-out is. Toch moeten we wel wat voorzichtig zijn met ergens meteen een stempel burn-out op te drukken. Soms is er eerder sprake van overwerkt of overspannen zijn dan van een burn-out. Het is daarom belangrijk om het verschil te weten tussen overwerkt/overspannen zijn of burn-out zijn.

Alhoewel beide vormen overeenkomsten kennen zijn er ook grote verschillen:

Overwerkt/overspannen
Wanneer iemand gedurende een bepaalde periode onder grote druk staat, dat kan bijvoorbeeld zijn door ziekte of een scheiding, kan zij stressklachten ervaren. Te denken valt dan aan vermoeidheid, concentratieproblemen, prikkelbaar, emotioneel, slecht slapen enz. Door het nemen van een rustperiode is iemand die overwerkt of overspannen is meestal weer snel hersteld. Het gaat hier dan ook om een bepaalde periode van extra druk tot ongeveer een half jaar. Er is voldoende reserve over om te kunnen herstellen.

Burn-out
Dat is anders bij een burn-out. Burn-out betekent ook niet voor niks letterlijk opgebrand zijn. Wanneer iemand gedurende een lange periode zijn stressklachten negeert worden er steeds stresshormonen aangemaakt om je staande te kunnen houden. Jouw lichaam kent een gaspedaal en een rem en deze dien je ook beide te gebruiken. Doe je dat niet, dan raakt je lichaam overbelast met alle gevolgen van dien.

Op den duur raakt je batterij leeg en sta je in het rood. Zelfs door het nemen van extra rust zal iemand met een burn-out dan ook niet snel herstellen. Dit vraagt een andere benadering. Het lichaam moet weer leren dat er na een inspanning een ontspanning volgt, pas dan zullen de stresshormonen verdwijnen en het lichaam in haar natuurlijke stand terugkeren. Een gemiddelde burn-out duur 242 dagen, een flinke tijd dus om te herstellen. Dit zijn gemiddelden, het gebeurt ook wel dat iemand jaren onderweg is om weer te herstellen van een burn-out. Vaak geven deze mensen ook aan nooit meer de oude te zijn geworden. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die letterlijk niet meer het bed uit konden komen of die er gewoon bij neervielen. Hele extreme gevallen van burn-out zijn.

Dus burn-out raken is helemaal niet zo tof, laten we dan ook voorzichtig zijn met dit als een soort trend te zien. Wel is het zo dat een burn-out uiteindelijk ook als een cadeau gezien kan worden. Je lichaam roept jou een halt toe en je wordt verplicht om naar je situatie te kijken. Je leert in deze periode jezelf en je patronen dan ook goed kennen en met de juiste begeleiding leer je ook hoe het anders kan. Een hele waardevolle, maar zware les.

Wanneer je veel stress ervaart is het belangrijk om te luisteren naar de signalen van je lichaam. Het is niet normaal dat je altijd hoofdpijn hebt. Of dat je nek en schouders of rug altijd zeer doen. Te vaak gaan we voorbij aan dit soort signalen en slikken een paracetamol om toch weer door te kunnen gaan. Mijn advies is dan ook om goed voor jezelf te zorgen, meer herstelmomenten toe te voegen aan je dag en je tijd niet teveel vol te proppen met dingen die moeten. Denk na over wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt en voeg dat toe aan je week. Deze activiteiten gaan zorgen voor herstel.

By | 2019-03-13T20:30:52+02:00 januari 31st, 2019|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment